Na parapecie okiennym ułożone książki. Na książkach żółty kubek z herbatą. Obok  doniczkowy zielony kwiatek.

Zachęcamy do lektury wybranych książek dostępnych w filii w Słomnikach

W zgodzie ze sobą/ Ewa Woydyłło. – Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2019

„Z każdej kryzysowej sytuacji jest jakieś wyjście” – w swojej książce Ewa Woydyłło stara się rozmawiać z czytelnikami o ich problemach – przede wszystkim o bezradności, zmartwieniach, załamaniach, samotności. Namawia do poznawania „samych siebie”, odwołując się nie tylko do psychologii jako dyscypliny naukowej. Zwraca uwagę na rolę intuicji , która posiada prawie każdy człowiek, a która pozwala wyczuwać innych i analizować siebie. Nie zawsze jednak ludzie radzą sobie z trudnymi uczuciami. Boja się własnych emocji i szukają pomocy czasem z zaufaniem , czasem bez. Autorka przybliża te problemy poprzez przystępny, komunikatywny język narracji. Wskazuje rożne życiowe sytuacje, z których czytelnik dowie się, kiedy może pomóc sobie sam, a kiedy szukać pomocy przyjaciół albo w ostateczności „fachowców”- specjalistów: psychologa, psychiatry, terapeuty…

Pozytywna dyscyplina / Jane Nelsen ; przekład Anna Czechowska, Anna Rosiak. – Warszawa : CoJaNaTo, 2020

Co to jest Pozytywna dyscyplina? To nic innego jak klasyczna metoda wychowawcza oparta na wzajemnej miłości i szacunku. Książka J. Nelsen pełna jest przykładów jej skutecznego wykorzystania, Tak w domu jak i w szkole. Na jej kartach można znaleźć odpowiedzi na wiele rodzicielskich i wychowawczych pytań, np.:

– co robić, gdy trudno jest porozumieć się z dzieckiem,

– jak budować w dziecku zdrowe poczucie własnej wartości,

– jak wzmacniać zaufanie dziecka do siebie,

– jaki wpływ na zachowanie dzieci ma kolejność ich urodzenia?

Jeżeli chodzi o ostatnią kwestię…

W pewnym okręgu szkolnym informacja o tym pomogła nauczycielom i wychowawcom ustalić, że w klasach dla dzieci z problemami w nauce stanowiły dzieci w rodzinie najmłodsze (aż 85 %). Wiele z nich przez większość czasu demonstrowało bezradność i domagało się specjalnej uwagi. Jedna z nauczycielek, przy omawianiu lektur odkryła, że najbardziej zaangażowani byli uczniowie gdzie duży odsetek stanowiły dzieci najstarsze w rodzinie i jedynacy. Nauczycielka wyciągnęła ciekawe wnioski. Najszerszy dąży usilnie do perfekcji, bo od niego bardzo dużo się wymaga. Jeśli mu się to nie udaje, to dlatego ze usilne dążenie do perfekcji prowadzi do napięcia, które wyklucza najwyższej jakości pracę. Dla średniego dziecka taki przekaz jest zniechęcający, ponieważ wywołuje w nim błędne przekonanie, ze nie jest w stanie dorównać starszemu rodzeństwu. Najmłodsze dzieci nie lubią natomiast słuchać, że stać je na więcej, bo mylnie uważają, że znaczenie i aprobatę uzyskają wtedy, gdy inni się o nie troszczą. J. Nelsen uświadamia rodzicom i wychowawcom, że tego rodzaju wiedza pozwoli wejść im w świat dziecka. Ponieważ dostrzeganie, rozumienie i szanowanie punktu widzenia drugiego człowieka to dla niego nieocenione wsparcie. Jeśli mówimy dziecku : „rozumiem jak musisz się czuć” brzmi zupełnie inaczej niż : „ nie dziwi mnie, że zachowujesz się w ten sposób, przecież jesteś najstarszy”. Po tę pozycję sięgają rodzice na całym świecie, by znaleźć wsparcie i rozwiązanie swoich problemów oraz wzbogacić swoją wiedzę.

W Polsce przez ostatnie pięć lat książka trafiła do 26 tysięcy odbiorców.

Rotmistrz Pilecki / Joanna Wieliczka-Szarkowa. – Kraków : Wydawnictwo AA, 2018.

Rotmistrz Witold Pilecki jest niewątpliwie jednym z najodważniejszych ludzi w zagmatwanej polskiej historii. Książka autorstwa Joanny Wieliczki Szarkowej ukazała się w 70 rocznicę śmierci bohatera. Opowiada w bardzo przystępny sposób, nie tylko o jego czynach z okresu walk o niepodległość Polski i II wojny światowej, ale również o jego przodkach i historii rodziny.

W kolejnych rozdziałach autorka wspomina dzieciństwo Witolda, jego młodzieńcze lata szkolne, udział w wojnie z bolszewikami, okres międzywojenny gdy gospodarzył w swoim majątku, małżeństwo i pierwsze lata niemieckiej okupacji. Jednak najwięcej wiadomości przekazuje autorka o wojennych losach W. Pileckiego : o jego działalności w konspiracji, o dobrowolnym zamknięciu w Auschwitz i utworzeniu tam konspiracyjnej organizacji wojskowej, wreszcie o brawurowej ucieczce z tego piekła. Dowiadujemy się również o uczestnictwie rotmistrza w Powstaniu Warszawskim, o przebywaniu w obozie jenieckim oraz służbie w armii gen. Władysława Andersa.

Z kart książki dowiadujemy się o ostatnich latach życia naszego bohatera. Autorka przytacza suche fakty dotyczące prześladowań W. Pileckiego. Lecz ten sposób przekazu sprawia, ze te fakty stają się nieprawdopodobnie przerażające.

Przez szereg lat władze komunistyczne skutecznie zacierały pamięć o naszym bohaterze.

Opowieść wzbogacają bardzo liczne fotografie udostępnione z rodzinnego archiwum przez p. Zofię Polecką – Optułowicz – córkę rotmistrza.

Niegrzeczne : historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera/ Jacek Hołub. – Wołowiec : Wydawnictwo Czarne, 2018.

„ Te dzieci są naprawdę inne”. Jacek Hołub w swojej książce pt . „ Historie dzieci z ADHD, autyzmem i zespołem Aspergera” przedstawia kilkanaście historii „niegrzecznych dzieci|’ opowiedzianych przez ich rodziców, opiekunów, nauczycieli. Autor wyznaje, że książka ta jest wynikiem rozmów, które przeprowadził od maja 2018 roku do lipca 2019 roku.

Nie dobierał bohaterów według żadnego klucza. Nie znał ich wcześniej. Wszystkie przedstawione wydarzenia są prawdziwe. Jacek Hołub zwraca uwagę na wiele ważnych aspektów, jeżeli chodzi o dzieci żyjące wśród innych z tego typu niepełnosprawnością, np. dzieci i młodzież z widoczną fizyczną niepełnosprawnością wywołują wśród otoczenia współczucie i sympatię. Ale sprawne i zdrowe zachowujące się jednak nietypowo (agresywne, nadpobudliwe) wzbudzają prawie zawsze gniew i oburzenie. Rozmawiając z opiekunami, autor poznawał codzienność swoich bohaterek i bohaterów, krzywdzące oceny ludzi, brak zrozumienia i pomocy… Ten brak empatii wynika przede wszystkim z niewiedzy na temat wyżej wymienionych chorób.

Jacek Hołub na podstawie informacji Fundacji JIM, Fundacji SYNAPSIS i innych źródeł, podaje na wstępie króciutką charakterystykę ADHD, Autyzmu i Zespołu Aspergera. Zaznacza również, że nie jest lekarzem, psychologiem, pedagogiem ani terapeutą, a książka nie jest źródłem wiedzy na ten temat. Autor nie zajmuje się również poszukiwaniem przyczyn i nie sugeruje najlepszych metod wychowawczych i terapii.

Autor, jakby podsumowując, przytacza rozmowę z Bartoszem Neską – psychologiem i diagnostą pracującym z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi ze spektrum autyzmu i z ich rodzicami. Rozmowa ta wiele wyjaśnia osobom zainteresowanych problemem.

Self – regulation : szkolne wyzwania : opowieści dla dzieci. O tym jak działać gdy emocje biorą górę / Agnieszka Stążka –Gawrysiak :  Znak, 2020

Gdy emocje biorą górę i wszystko wokół się zmienia, nie łatwo jest pogodzić się zarówno dzieciom jak i dorosłym, z trudnościami jakie się pojawiają. A szkolne wyzwania wymagają niewątpliwie szczególnej uwagi.

W swojej książce „Self – Regulation. Szkolne wyzwania” A. Stążka – Gawrysiak stara się wspierać rodziców i opiekunów w zrozumieniu trudności dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Aby umiały radzić sobie coraz lepiej i umiały znaleźć się w tym nieprzewidywalnym świecie.

Autorka prezentuje teksty przeznaczone dla dorosłych i dla dzieci. A dotyczą one m.in. zdalnej nauki i wspieraniu się nawzajem, o pracy domowej i o tym, że nie warto porównywać się z innymi, o niemiłym WF-ie i kontaktach z rówieśnikami, o niegrzecznym zachowaniu, o stresie.

Poznając historie, które mogą się przydarzyć każdemu dziecku zainteresowani mogą się dowiedzieć np. jak odreagować emocje po powrocie ze szkoły, jak zwalczyć niechęć do odrabiania lekcji, jak radzić sobie z dokuczaniem ze strony kolegów, jak poskromić zachowanie związane z graniem w gry komputerowe.

Książka A. Stążka – Gawrysiak napisana we współpracy z psychologiem zdobyła ogromny sukces. Jest warta przeczytania i wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Teksty przekazane są  w atrakcyjnej formie. Mogą je czytać zarówno młodsi jaki i starsi czytelnicy. Autorka nadmienia, że sama jest matka trzech synów i doskonale wie jak można się zmagać ze stresem, złością i kryzysem…

Sięgnijmy do tego „poradnika” aby poszerzyć wiedzę o stresie i samoregulacji.

Mindfulness : trening uważności / Mark Williams, Danny Penman.  – Samo Sedno,  2014.

„Jeśli chcesz uwolnić się od stresów i lęków i poczuć się naprawdę dobrze z samym sobą” przeczytaj tę książkę.

Autorzy książki doradzają jak w  obecnym czasie radzić sobie w walce ze stresem i rozdrażnieniem oraz z codziennymi przeciwnościami. Proponują sprawdzony już ośmiotygodniowy program nawiązujący do terapii MBCT opartej na uważności, wykorzystywanej (z sukcesami!) m.in.  wleczeniu depresji.

Ta pozycja jest również o tym, jak znaleźć spokój i zadowolenie w czasie tak pełnym niepokoju i pospiechu.

Wspomniana już technika MBCT opiera się na formie medytacji. Medytacja uważności jest tak prosta, że wszyscy mogą ja stosować, by odkryć swoja wrodzoną radość życia!. To nie jest tylko wartość sama w sobie, lecz także sposób na to, by normalne uczucie lęku i smutku nie nasilały się i nie przeradzały w długie okresy nieszczęścia i wyczerpana – a nawet w poważną depresję.

Badania naukowe dowiodły, że dzięki tej metodzie o połowę spada ryzyko nawrotu depresji u osób, które doświadczyły jej najbardziej wyniszczającej postaci. Ponadto sprawdza się tak dobrze, ze stała się jedną z form leczenia preferowanych przez znane Instytuty Zdrowia w Europie.

Mindfulness dla dzieci : poczuj  radość, spokój i kontrolę / Carole P. Roman, J. Robin Albertson- Wren. – Sensus,  2020.

Książka zawierająca 30 ciekawych ćwiczeń dla małolatów ( 6-10 lat), które poprawiają samopoczucie, pomagają zachować spokój i kontrolę.

Pozycja ta zawiera kilka historii dzieci, które znalazły się w trudnej sytuacji i musiały dokonywać wyboru. Rozwiązanie problemu nastąpiło dzięki wielu, proponowanym przez autorki, różnym technikom. Tych historii jest 15. Piętnaścioro dzieci potrzebuje pomocy, np. w takich sytuacjach „ panika przed wizytą u lekarza’, „walka o pilota”, „utrata przyjaciółki” „niezbyt przyjazny przyjaciel’, itp.

Na wstępie autorki formułują „List do dorosłych” i „List do dzieci”. W pierwszym z nich starają się w skrócie zapoznać rodziców z treścią książki i proponują wspólne z pociechami czytanie i dyskusję. List drugi zachęca małych czytelników, ze warto te książkę przeczytać, aby zapanować nad swoimi emocjami. Warto poznać występujące tam dzieci – przewodników po krainie uważności.

Autorki zwracają się do czytających, aby wypróbowały zaproponowane tam ćwiczenia i przekonały się, które na nie działają najlepiej.

Asertywność na co dzień : czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi / Agnieszka Wróbel. – Samo Sedno,  2011

„Asertywność na co dzień „ – czyli jak żyć w zgodzie ze sobą i innymi – książka Agnieszki Wróbel, a właściwie poradnik powinna pomóc w nauce rozpoznawania oraz wyrażania swoich emocji, myśli i przekonań. Autorka stara się odpowiedzieć na szereg pytań dotyczących z radzeniem sobie z lekiem, np.. przed odmową; jak wypracować asertywną postawę w kontakcie z szefem, klientem, współpracownikiem. Lektura poradnika pomoże w  naturalny sposób reagować właściwie i doceniać tę postawę u innych. Agnieszka Wróbel – pedagog i psychoterapeuta – przytacza i omawia wiele przykładowych sytuacji, dzięki którym czytelnik dowie się np. jak odmawiać bez poczucia winy; jak przyjmować informacje od innych; jak reagować na krytykę i atak; jak stopniowo wzmacniać wiarę w siebie oraz pozbywać się poczucia odpowiedzialności za to, na co nie mamy wpływu.

Zmiany w postrzeganiu siebie i innych w otaczającym świecie są możliwe – stara się powiedzieć autorka książki. Powstała ona bowiem nie tylko na podstawie teoretycznych opracowań i fachowej literatury, lecz przede wszystkim na podstawie własnych doświadczeń osobistych i zawodowych, nabytych w ciągu lat pracy terapeutycznej i zawodowej.

Być (nie)zwykłym wychowawcą / Anna Konarzewska. – WFW, 2019

W swojej książce A. Konarzewska proponuje scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. Prezentowana publikacja zdaje się odpowiadać oczekiwaniom współczesnej młodzieży. Poruszane są tutaj zagadnienia bardzo ważne a jednocześnie trudne – bliższe poznanie uczniów, nawiązanie z nimi więzi i zbudowanie relacji pozwalającej na rozmowę na każdy temat. Oto niektóre przykłady konkretnych lekcji wychowawczych: „ Lubię siebie, lubię ciebie, czyli o akceptacji i poczuciu własnej wartości”, „Z tolerancją nam do twarzy”, „ O sile ambicji i motywacji wewnętrznej”,” Depresja – cichy wróg nastolatków”. Każdy scenariusz lekcji jest starannie przygotowany. Określa cele, metody i formy pracy, środki dydaktyczne oraz przebieg lekcji.

Lekcje wychowawcze od lat spędzają sen z oczu wielu nauczycielom. Niestety mało czasu przeznaczone jest w trakcie ich trwania na kształtowanie umiejętności bardzo potrzebnych we współczesnym życiu.

Przykłady lekcji A. Konarzewskiej są niezwykle pomysłowe. Wykorzystanie np. metody pedagogiki zabawy, dramy oraz techniki pracy z filmem jest niezwykle atrakcyjne i dociera do emocji uczniów z większą siłą.